Potřebujete petrikbrokers.cz

Nejtěžší rallye na světě 2015

Na partnerském setkání Petřík Brokers v třeboňském Prátru proběhl na závěr roku křest limitované edice kalendáře Nejtěžší rallye na světě. Autorem špičkových snímků je písecký fotograf Petr Lusk, pracující pro nejlepší světové týmy v motosportu. Jeho jméno je navždy spojeno s Rallye Dakar, která právě na Nový rok odstartovala v Argentině a Chile. Letos po deváté bude číhat v prachu a spalujícím slunci pouště Atacama na úchvatné záběry motorizovaných dobrodruhů s dechem smrti v zádech.

Chtěl bych panu Petru Luskovi poděkovat za jedinečné snímky z legendárního vytrvalostního závodu,” řekl v průběhu křtu Václav Petřík, předseda představenstva společnosti Petřík Brokers a jménem pojišťovacího makléřství mu popřál úspěšnou fotografickou misi a všem účastníkům zdárné dojetí do cíle.

10 web

Kalendář Nejtěžší rallye na světě pokřtili zleva Václav Petřík, legendární navigátor Rallye Dakar Josef Kalina a fotograf Petr Lusk.

 

Prvních dvanáct fotografií Petra Luska z Rallye Dakar zveřejňujeme na našem webu s autorským komentářem.

leden web

Poušť Atacama, severní Chile. Jeden z nejlepších čtyřkolkářů, Argentinec Petronelli, se snaží zdolat velmi nebezpečný pás vysokých dun. Bloudění na těchto rozlehlých písečných pláních je velmi časté a neubrání se mu ani nejzkušenější Dakarští jezdci.

 

unor_1 web

Velké množství pádů motorkářů provází tuto těžkou soutěž. Naštěstí většina nehod nedopadá tragicky a potlučený závodník je schopen pokračovat dál v závodě. Tady jsem naprosto vyčerpanému jezdci pomohl zvednout motorku, nalil mu poslední zbytky vody, co jsem ještě měl a ukázal mu přibližný směr k cíli.

 

 

brezen web

Vděčnými úseky pro fotografa jsou brody, jakých se v některých etapách najde nespočet. Pro jezdce jsou to ovšem nástrahy, s nimiž se musí vyrovnat, často končící nepříjemným zapadnutím do hlubokého bahna a velkou časovou ztrátou.

 

duben up web

Skoky… Když kolem vás proletí vzduchem tohle desetitunové monstrum rychlostí kolem 150 km/h, budí to obrovský respekt. Zároveň to je velmi riskantní, protože musíte mít zkušenosti, abyste věděli, kam si s foťákem stoupnout a věřit pilotovi, že to má plně pod kontrolou. Jinak to bude pro vás poslední fotka v životě.

 

kveten web

Když jsem poprvé přijel k takto vysoké duně, zastavil jsem a nevěřícně se šel podívat na okraj. Měl jsem pocit, že hledím do výtahové šachty dvacetipatrového paneláku a že není možné se ve zdraví dostat dolů. Z úleku mě vyvedl první závodní speciál, který přelétl přes hranu a během chvilky zmizel v hlubině.

 

cerven web

O poušti Atacama se říká, že je to nejsušší místo na světě. Výzkumy potvrdily, že zde v mnoha oblastech nikdy v minulosti nespadla ani kapka vody. Písek je místy tak měkký, že projet některé úseky dá velkou námahu i ostříleným dakarským pouštním jezdcům. Písečné duny tam dosahují výšky až několika set metrů.

 

cervenec web

Kolizní situace patří neodmyslitelně k tomuto dobrodružství. Většinou v nich prohrávají slabší. Jako zde, kdy v jednom přejezdu řeky srazila legenda Dakaru, osmi- násobný vítěz Francouz Peterhansel, jednoho z motorkářů. Po etapě se mu sice přišel osobně omluvit, ale to ztracené hodiny závodníkovi nenahradilo.

 

srpen web

Rudé kaňony nacházející se v argentinském vnitrozemí si jako fotograf nemohu nechat ujít. V těchto velmi nepřístupných místech šplhá teplota nad padesát stupňů ve stínu a důkladně prověří jak techniku, tak závodníky. Tady se doslova vaří benzín v nádržích a ani otrlý fotograf se neubrání nepříjemnému úpalu.

 

zari web

Stovky druhů nejrůznějších kaktusů lemují závodní tratě ve střední Chile. Jejich ostny jsou příčinou častých defektů a pokud se vám podaří “ustlat“ si na nich, jako tomuto čtyřkolkáři, doktor má o práci zaručeně postaráno. Tato nehoda dopadla pro závodníka sérií kotrmelců a kvůli vážnějším zraněním jsem mu musel přivolat záchranářský vrtulník.

 

2LUS3234 web

Závodní speciály jsou přesně navržené a odzkoušené, aby zdolávaly ty nejnáročnější úseky jednotlivých etap měřících často i přes 800 kilometrů. Představte si, že byste museli každý den absolvovat cestu z Prahy do Chorvatska ve velmi extrémních podmínkách stepí, pouští a horami, kde normální cesty, jaké známe u nás, skoro neexistují.

 

listopad web

Když to nejde v sedle, musí se použít veškeré prostředky a vyvinout maximální úsilí k překonání zrádných měkkých písků. S autem si takto pohrávat nemůžete a nezbývá, než upustit pneumatiky skoro na minimum. A když ani to nepomůže ke zdolání takového terénu, musíte mít ještě lopaty, nájezdové plechy a spoustu sil.

 

prosinec web

Andy. Velehory, při jejichž překonávání se vám doslova tají dech. Závod se několikrát dostane do průsmyků atakujících hranici pěti tisíc metrů nad mořem. Tam dochází kyslík jak lidem, tak závodním strojům. Krev máte hustou jako med a v hlavě vám mlátí jako v kostelním zvonu. Nemůžete souvisle ujít ani pár metrů. Abyste byli schopni se tam vůbec pohybovat a něco vyfotit, musíte být buď sakra dobře trénovaní, nebo jako já používat stlačený kyslík v láhvích.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments are closed.

 

Sledujte počasí